VI SKIFTER NAVN TIL

SELFMADE® I LØPET AV 2021

Med vår nye idébok og vårkolleksjon har vi løftet sløret på en stor hemmelighet: Vi skifter navn fra STOFF & STIL til  Selfmade® i løpet av 2021. Men ta det helt med ro, det er fortsatt oss! Overgangen til det nye konseptet vil skje løpende i våre butikker og her i nettbutikken – en reise vi gleder oss til å ta deg med på.

Overgangen skjer som en naturlig del av ambisjonen om å utvide internasjonalt, og å skape helt unike rammer for DIY-entusiaster og fremtidens designere. ​​​​​​​


Fra Peters Resthal og STOFF & STIL til Selfmade®

På begynnelsen av 1990-tallet skiftet Peters Resthal navn til STOFF & STIL med ønske om å gå fra å være en lokal forretning i Herning til å bli en nordisk kjede. I løpet av de siste 40 årene har STOFF & STIL utvidet og utviklet seg, og består nå av tilsammen 29 butikker i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland, samt en webshop som opererer på 13 europeiske markeder. Ambisjonen om å bli enda mer internasjonale og utvide i resten av Europa gjør at kjeden nå tar steget mot å bli Selfmade® i løpet av 2021. ”I fjor åpnet vi en Selfmade®-butikk i Berlin, og i år utvider vi med vår aller første østerrikske butikk i Wien. Kundene våre vil oppleve en løpende overgang til det nye konseptet i alle våre nåværende butikker og webshop i året som kommer, hvor vi fortsatt kaller oss STOFF & STIL. Her skal konseptet vokse videre ut fra de velkjente, sterke røttene vi har i forhold til produktvalg, kvalitet og kjærlighet til design & søm,” forklarer Alexander Lerche, CEO, Selfmade®.

Empower Creative Self-Expression

Selfmade er mye mer enn en internasjonalisering, det er fremfor alt et konsept hvor inspirasjon, kreativitet og kunst forenes. I butikkenes nye Creative Space vil det være systasjoner som er tilgjengelige for alle DIY-entusiaster, hvor de også kan delta i kreative workshops og finne inspirasjon i moteshow, utstillinger, bøker mm. ”Med Selfmade® ønsker vi å skape unike rammer for alle DIY-entusiaster, samt samtidens og fremtidens designere som ønsker å lage sine egne kreative prosjekter. Vi merker i dag stor interesse fra den yngre generasjon, som ønsker et alternativ til en verden som primært er basert på ferdiglagde produkter. Selfmade® vil rette et sterkt fokus mot læring rundt designprosesser og håndverket i søm – både i våre fysiske butikker og gjennom inspirasjon i våre ulike universer online. I organisasjonen kaller vi dette Empower Creative Self-Expression, og vi har gjort det til vårt mål å styrke menneskers evne til å uttrykke seg selv kreativt,” sier Alexander Lerche.


Bærekraftighet i fokus

Det å skape sine egne prosjekter skal ikke skje på bekostning av miljø og natur. Her forklarer Alexander Lerche hvordan det å være DIY-entusiast er en del av en bærekraftig livsstil: ”Vi ser en stor bevegelse mot bedre vedlikehold av produkter, både gjennom reparasjoner, re-design og stigende etterspørsel etter langtidsholdbare kvaliteter. Økologisk produksjon og materialvalg for de produktene vi selger er selvfølgelig høyeste prioritet for Selfmade®. Det er en enorm oppgave å konvertere en 40 år gammel leverandørkjede til å bli helt bærekraftig, men vår målsetning er å oppnå dette innen 2030.” STOFF & STIL/Selfmade® har i løpet av det siste året solgt over 260.000 meter bærekraftig tekstil.


Om STOFf & STIL/Selfmade®

I 1980 åpnet Marianne og Peter Lerche butikken Peters Resthal i Herning, hvor paret solgte metervarerester fra lokale tekstilprodusenter. Senere skifter virksomheten navn til STOFF & STIL, og nå altså til Selfmade®, som utover metervarer selger egne symønstre, sytilbehør og hobbyartikler m.m. i virksomhetens webshop og 29 fysiske butikker. Selfmade® er barna Rikke, Michael og Alexander Lerches videreudvikling av forretningen – et sted med fokus på design, inspirasjon og kreativ utfoldelse for alle.